İrtifak Kamulaştırması

İRTİFAK KAMULAŞTIRMASI
İrtifak hakkı bu hakka sahip olan
kişiye taşınmaz üzerinde mülkiyet hakkını vermemekle birlikte, yalnız o
taşınmaz üzerinde kullanma ve yararlanma gibi yetkiler sunan sınırlı ayni bir
hak türüdür. O halde irtifak hakkı kısaca; bir taşınmazı doğrudan doğruya
kullanma, ondan yararlanma yetkisi olarak tanımlayabiliriz.
2942 Sayılı Kamulaştırma Kanunun 3. Maddesine göre,
“İdareler, kanunlarla yapmak yükümlülüğünde bulundukları kamu hizmetlerinin
veya teşebbüslerinin yürütülmesi için gerekli olan taşınmaz malları, kaynakları
ve irtifak haklarını; (…) kamulaştırma yapabilirler.
Taşınmaz malın mülkiyetinin kamulaştırılması yerine, amaç için yeterli
olduğu takdirde taşınmaz malın belirli kesimi, yüksekliği, derinliği veya
kaynak üzerinde kamulaştırma yoluyla irtifak hakkı kurulabilir.
(Ek fıkra : 10/9/2014 - 6552/99 md.) Ancak, maliklerinin
mülkiyet hakkının kullanılmasının engellenmemesi, can ve mal güvenliği
bakımından gerekli önlemlerin alınması kaydıyla, kamu yararına dayalı olarak
taşınmazların üstünde teleferik ve benzeri ulaşım hatları ile her türlü köprü,
taşınmazların altında metro ve benzeri raylı taşıma sistemleri ile tünel
yapılabilir. Taşınmazların mülkiyet hakkının kullanımının engellenmemesi
hâlinde, taşınmazlara ilişkin herhangi bir kamulaştırma yapılmaz. (İptal
üçüncü cümle: Anayasa Mahkemesi’nin 14/5/2015 tarihli ve E.: 2014/177, K.:
2015/49 sayılı Kararı ile.) (…) Yapılan yatırım nedeniyle taşınmaz
maliklerinden değer artış bedeli alınamaz. Hükmü ile irtifak hakkı kamu yararı
için yapılacak bilecektir.
Öte yandan Türk Medeni Kanunun 779. Maddesinde “Taşınmaz
lehine irtifak hakkı, bir taşınmaz üzerinde diğer bir taşınmaz lehine konulmuş
bir yük olup, yüklü taşınmazın malikini mülkiyet hakkının sağladığı bazı
yetkileri kullanmaktan kaçınmaya veya yararlanan taşınmaz malikinin yüklü
taşınmazı belirli şekilde kullanmasına katlanmaya mecbur kılar” hükmü yer
almaktadır. Bu demektir ki sınırlı bir ayni hak türü olan irtifak hakkı kimin
lehine tesis edilirse taşınmazın mülkiyetini kazanmayacak sadece yararlanma ve
kullanma haklarını elde edecektir.
Türk
Medeni Kanunun 718. Maddesinde de “Arazi üzerindeki mülkiyet, kullanılmasında
yarar olduğu ölçüde, üstündeki hava ve altındaki arz katmanlarını kapsar.”
Kanun hükmü ile taşınmazın üzerinden geçirilecek elektrik nakil hattı için
irtifak hakkı kurulabilecektir. Veyahut pis ve atık suların tahliyesi için
taşınmazın altından boru döşenmesi durumu yine taşınmazın altından şehir içme
suyu şebeke boru hatlarının döşenmesi gibi durumlarda çoğu kez taşınmazın satın
alınması yerine irtifak hakkı tesisi yeterli olacaktır. İş bu sebeple bu
hallerde idarelerce irtifak kamulaştırması gündeme gelmektedir.
Yukarıdaki anlattığımız durumların
varlığı halinde irtifak hakkının tesisi yapılacağından ötürü taşınmazda bir değer
kaybı oluşacaktır. Taşınmazda meydana gelecek olan bu kıymet düşüklüğünün
karşılığı olarak irtifak hakkı bedeli taşınmaz sahibine ödenecektir.
Taşınmazın
değerinde bir azalma olacak dedik. Bu değer azalışının hesaplanmasına bakacak
olursak; taşınmazın irtifak değeri öncesi değeri – taşınmazın irtifak sonrası
değeri şeklinde hesaplanır. Söz gelimi taşınmazın değeri 800.000 – TL – 680.000
– TL irtifak tesisinden sonraki değer. Bu da eşittir; 120.000 – TL irtifak
karşılığı olacaktır.
İrtifak Hesaplamasında Dikkat
Edilmesi Gerekilen Hususlar
Öncelikle irtifak tesisine konu olan taşınmazın
üzerinde herhangi bir yapı var mı? Var ise; taşınmazın tüm zemin değeri ve yapının
değeri ayrı ayrı hesaplanır. Her ikisinin toplamı bize taşınmazın tüm
değerini verecektir. Ardında da yapıya ayrı, zemine ayrı irtifak hakkının neden
olacağı değer kaybı hesaplanacaktır.
Bir diğer önemli husus ise; irtifak
tesisi edilen taşınmazın, irtifak sırasında kesilen ağaç, zarar gören ürünü
veya yıkılan bir yapı, muhtesat var ise bunların bedelleri ayrıca hesaplanarak
irtifak tesisinden dolayı taşınmazda oluşan değer kaybına eklenmelidir.
Son olarak hesaplamasında dikkat
edilecek husus; taşınmazda daha önceden başka irtifak hakkı tesis edilmiş
midir. Çünkü böyle bir durum halinde ilk tesis edilen irtifaktan ötürü oluşan
değer kaybı taşınmazın tüm değerinden çıkarılır. Ardından hesaplama bu değer
üzerinden yapılır.
İRTİFAK KAMULAŞTIRMASI İLE İLGİLİ
YARGITAY KARARLARI
Kamulaştırma konusu irtifak hakkı karşılığı tespit
edilirken, dava konusu taşınmazın niteliği, geometrik durumu, yüzölçümü ve
enerji nakil hattının güzergahı dikkate alınarak irtifak hakkı nedeniyle değer
düşüklüğü oranının taşınmazın ve üzerindeki binanın toplam değeri üzerinden
oransal olarak hesaplanması gerekir. (Y5HD.
2008/16169 E. – 2009/1031 K.)
Dava konusu taşınmazın tapu kaydından belirtilen
yüzölçümü üzerinden irtifak bedeli hesaplanmalıdır. (Y5HD. 2017/24396 E. – 2018/10279 K.)
Taşınmazın tapu kaydından bulunan “önceki irtifak
hakkı” nedeniyle değerinde meydana gelen değer düşüklüğü oranı tespiti ile
indirilmeden ve gerekçesi gösterilmeden hüküm kurulması bozma sebebidir. (Y5HD. 2016/13050 E. – 2018/1817 K.)
İrtifak hakkının taşınmazın niteliği, yüzölçümü,
geometrik durumu, boru hattı güzergahı dikkate alınarak hesaplanması gerekir. (Y5HD. 2017/9147 E. – 2017/19427 K.)
Taşınmazın altından geçirilen tünel nedeniyle
taşınmazın kullanım ve yapılaşma koşullarında herhangi bir kısıtlama olup
olmadığı araştırılıp sonucuna göre karar verilmelidir. (Y5HD. 2014/4734 E. – 2014/17078 K.)
Taşınmazın Arazi Vasfında Olması
Halinde İlgili Yargıtay Kararları
Y5HD. 2017/3585
E. - 2018/9985 K. Sayılı
kararında; "tarım arazisi niteliğindeki taşınmaza var ise öncelikle
bulunduğu İlçe Gıda Tarım ve Hayvancılık Müdürlüğü verileri esas alınarak değer
biçilmelidir."
Y5HD. 2017/20144
E. - 2019/111 K. Sayılı
kararında; "kamulaştırılan taşınmaza değerlendirme (dava) tarihine ait
resmi veriler yerine daha önceki yıl verileri esas alınarak değer biçilmesi
mümkün değildir."
Y5HD. 2017/3585 E.
- 2018/9985 K. Sayılı kararında;
"tarım arazisi niteliğindeki taşınmaza dava tarihi esas alınarak ve sulama
durumu dikkate alınmak suretiyle değer biçilmesi ve alınan raporun da resmi
verilere uygun olması gerekmektedir."
Y5HD. 2018/12689
E. - 2018/24487 K. Sayılı
kararında; "tarım arazisi niteliğindeki taşınmaza değer biçerken münavebe
ürünlerinin dava tarihindeki resmi verileri esas alınmalıdır."
"Taşınmazın sulu tarım arazisi niteliği, konumu
ve yüzölçümü dikkate alındığında kapitalizasyon faiz oranın %4 uygulanması
gerekir.”
Y5HD. 2016/12763
E. - 2018/670 K. Sayılı
kararında; davaya konu taşınmazdan geçen enerji nakil hattı nedeniyle
hesaplanacak irtifak hakkı karşılığı; taşınmazın toplam yüz ölçümünden, pilon
alanına isabet eden bölüm düşüldükten sonra kalan yüz ölçümü üzerinden
belirlenen irtifak değer düşüklüğü oranı doğrultusunda hesaplanan irtifak hakkı
bedelidir.
Y5HD. 2016/22136
E. - 2017/22471 K. Sayılı
kararında; "arazi niteliğindeki taşınmazlara gelir metoduna göre değer
biçilmesi gerekir.
Hukuk Genel
Kurulu 2021/73 E. ,
2022/345 K. Sayılı kararı
ile "Taşınmazın sulu tarım arazisi niteliği, konumu ve yüzölçümü dikkate
alındığında kapitalizasyon faiz oranının %4 uygulanması gerekirken, bu oranın
%5 kabulü ile az bedel tespiti...... Hükmün yukarıda açıklanan gerekçelerle
bozulmasına karar vermiştir."
Y5HD. 2017/4286
E. - 2017/10406 K. Sayılı kararı
ile "Kuru tarım arazisi niteliğindeki taşınmazın değeri belirlenirken
Dairemizin yerleşmiş uygulamalarına göre % 5 oranında kapitalizasyon faizi
uygulanması gerekirken, bu oranın % 6 olarak kabulü ile az bedel tespiti, Doğru
görülmemiştir.... hükmün açıklanan nedenlerle BOZULMASINA"
Yargıtay 5.
Hukuk Dairesi 26.09.2018 Tarih , 2017/10049 E.
, 2018/15534 K. Sayılı İlamı "Mahkemece davanın kabulüne karar
verilmiş; hüküm, taraf vekillerince temyiz edilmiştir. Arazi niteliğindeki …
Köyü 1499 parsel sayılı taşınmazın olduğu gibi kullanılması halinde getireceği
net geliri üzerinden bilimsel yolla değerinin tespit edilmesinde; üzerinde
bulunan ve taşınmaz mala bahçe niteliği vermeyen ağaçlara maktuen değer
biçilmesinde ve tespit edilen bedelin bloke ettirilerek hükmün kesinleşmesi
beklenmeden davalı tarafa ödenmesine karar verilmesinde yöntem itibariyle bir
isabetsizlik görülmemiştir."
Ancak; Dava konusu taşınmazların bilirkişi kurulu
raporunda belirtilen özellikleri dikkate alınarak, tespit edilen metrekare
birim fiyatına objektif değer artırıcı unsur ilavesi gerektiğinin
düşünülmemesi, kararının bozulmasını gerektirmiştir." şeklindeki hükmü ile
de taşınmaza objektif değer artışı uygulanması gerekir.
Taşınmazın Vasfı Arsa Olması
Halinde İlgili Yargıtay Kararları
Arsa niteliğindeki taşınmazın değeri belirlenirken, yakın
bölgelerden ve yakın zaman içinde satışı yapılan benzer yüzölçümlü satışları
bildirmeleri için imkan tanınması, lüzumu halinde re"sen emsal celbi
yoluna gidilmesi, taşınmazın, değerlendirme tarihi itibariyle, emsal alınacak
taşınmazın ise satış tarihi itibariyle imar ya da kadastro parselleri olup
olmadığı ilgili Belediye Başkanlığı ve Tapu Müdürlüğünden sorulması, ayrıca
dava konusu taşınmazın; imar planındaki konumu, emsallere ve değerini etkileyen
merkezi yerlere olan uzaklığını da gösterir krokisi ve dava konusu taşınmaz ile
emsal taşınmazların resen belirlenen vergi değerleri ve emsal taşınmazların
satış akit tablosu getirtilerek, dava konusu taşınmazın değerlendirmeye esas
alınacak emsallere göre ayrı ayrı üstün ve eksik yönleri ve oranları açıklanmak
suretiyle yapılacak karşılaştırma sonucu değerinin belirlenmesi gerekir. (Y5HD. 2020/3664 E. – 2020/9960 K.)
Taşınmaza emsal incelemesi yapılmadan piyasa
rayicinden söz edilerek değer biçilmez.(Y5HD.
2017/16180 E. – 2019/63 K.)
Aynı taşınmaza biçilip kesinleşmiş birim bedel, dava
konusu taşınmaz için güçlü delil niteliğindedir. (Y5HD. 2017/6588 E. – 2018/11693 K.)
Taşınmaza yakın bölgeden yakın zamanda satışı
yapılan nitelikli taşınmazlar emsal olarak incelenmelidir. (Y5HD. 2017/6588 E. – 2018/11693 K.)
Emsal incelemesinde, incelenen taşınmazların satış
tarihleri itibariyle kadastro ya da imar parseli olup olmadıkları resmi
kurumlardan sorularak sonuca göre inceleme yapılmalıdır. (Y5HD. 2017/18399 E. – 2019/126 K.)
Taşınmaz ve emsal olarak incelenen taşınmaz imar
parselidir. Bu durumda taşınmazın belirlenen m² bedelinden Düzenleme Ortaklık
Payı (DOP) indirilmemelidir. (Y5HD.
2018/2040 E. – 2018/11133 K.)
Dava konusu taşınmazın değerinin tespitinde, şirkete
yapılan özel amaçlı satışın emsal alınması mümkün değildir. (Y5HD. 2017/20582 E. – 2019/5831 K.)
Dava konusu taşınmaza yakın konumda bulunan
taşınmaza biçilen değer eldeki dosya için kesin hüküm olmamakla birlikte güçlü
delil niteliğindedir. (Y5HD. 2016/14511
E. – 2018/3810 K.)
Aynı taşınmazın diğer paydaş tarafından açılan
davada verilen karar kesinleşmiş ise hüküm olmamakla beraber güçlü delil
niteliğindedir. (Y5HD. 2017/18399 E. –
2019/126 K.)
Dava konusu taşınmaz değerlendirme tarihinde
kadastral parsel, emsal ise satış tarihi itibariyle imar parseli ise dava
konusu taşınmazın ve içinde bulunduğu bölgenin ileride imar uygulamasına tabi
tutulması halinde kesilmesi gereken veya taşınmazın çevresinde düzenleme görmüş
parsellerden kesilen düzenleme ortalık payı (DOP) oranları Belediye İmar
Müdürlüğünden araştırılarak bu oranda kesinti yapılması gerekir. (Y5HD. 2017/8112 E. – 2018/18934 K.)
Dava konusu taşınmaz ile emsal olarak mukayese esas
alınan taşınmaz aynı nitelikte (Kadastro Parseli) olup dava konusu taşınmazın
değeri hesaplanırken %40 oranında Düzenleme Ortaklık Payı (DOP) düşülmesi doğru
değildir. (Y5HD. 2017/13236 E. –
2018/12971 K.)
Taşınmazdan yasal orandan fazla DOP kesilmesi
kamulaştırmasız el atma niteliğindedir. (Y5HD.
2017/30730 E. – 2018/5075 K.)
Taşınmazın bulunduğu bölgenin ileride imar
uygulamasına tabi tutulması halinde kesilmesi gereken DOP oranı araştırılmadan
tespit edilen m2 bedelden %40 Düzenleme Ortaklık Payı düşülmesi doğru değildir.
(Y5HD. 2017/22742 E. – 2018/9961 K.)
Dava konusu taşınmaz kadastro parseli olup, emsal
alınan taşınmaz İmar Kanunun 15 ve 16. Maddelerine göre yola terk ve ifraz
sonucu oluşmuş imar parseli olduğu halde, dava konusu taşınmazın değeri
hesaplanırken düzenleme ortaklık payı düşülmeden hesaplama yapan bilirkişi
raporu inandırıcı değildir. (Y5HD.
2017/9598 E. – 2018/15122 K.)
Arsalara değer biçilirken emsal taşınmazın üzerinde
bina varsa, bina bedeli taşınmazın satış değerinden düşüldükten sonra emsalin
bulunacak çıplak arsa m² değeri üzerinden karşılaştırma yapılması gerekir. (Y5HD. 2017/8639 E. – 2018/20956 K.)
Bilirkişi kurulunca emsal olarak incelenen taşınmaz
emlak vergi değeri ile dava konusu taşınmazların emlak vergi değerinin
karşılaştırılmasında, emsalin dava konusu taşınmazlardan daha değerli olduğu
anlaşıldığı halde ters orantı kurularak dava konusu taşınmazların emsal
taşınmazdan daha değerli kabulü mümkün değildir. (Y5HD. 2017/21051 E. – 2018/19135 K.)
Arsa niteliğindeki taşınmazın değeri belirlenirken
emsal alınan taşınmaz ile dava konusu taşınmazın emlak vergisine esas değerleri
arasında fahiş oransızlık (20- 25 kat) var ise bu iki taşınmaz birbirine emsal
alınmamalıdır. (Y5HD. 2017/2344 E. –
2018/9679 K.)
1/1000 ölçekli uygulama imar planında kısmen yol,
kısmen sanayi alanı olarak ayrılan dava konusu taşınmazın kısmi olarak
kamulaştırılması nedeniyle arta kalan bölümünde imar planında tahsis edildiği
kullanım amacına göre değer kaybı oluşup oluşmayacağı ilgili Belediye
Başkanlığı İmar Müdürlüğünden sorularak alınacak cevap doğrultusunda bilirkişi
kurulu raporu denetlenerek sonucuna göre hüküm kurulmalıdır. (Y5HD. 2017/25208 E. – 2019/1537 K.)
Bu itibarla dava konusu taşınmaza okul yapılmak
suretiyle fiilen imar uygulanmasına başlanıldığından, proje bütünlüğü göz önüne
alınarak taşınmazın imar bütünlüğü gereği bu alanın tamamının bedeline de
sorumlu idare olan davalı Milli Eğitim Bakanlığından tahsiline karar
verilmelidir. (Y5HD. 2017/13325 E. –
2018/20962 K.)
İmar planında yolda kalan taşınmazın bir kısmına
stabilize yol geçirilmek suretiyle el atılmış ise taşınmazın imar planındaki
tahsis amacı proje bütünlüğü gözetilerek tamamının bedeli ödenmelidir. (Y5HD. 2017/10634 E. – 2018/21027 K.)
İmar planında park alanı olarak ayrılan ve idarece
yol yapılmak suretiyle fiilen el atılan taşınmazda fiilen imar uygulamasına
başlandığı ve proje bütünlüğü dikkate alınıp el atılan kısımdan arta kalan
bölümünde bedeline hükmedilmesi gerekir. (Y5HD.
2017/31295 E. – 2018/4902 K.)
Bilirkişi kurulunca emsal olarak incelenen taşınmaz
emlak vergi değeri ile dava konusu taşınmazların emlak vergi değerinin
karşılaştırılmasında, emsalin dava konusu taşınmazlardan daha değerli olduğu
anlaşıldığı halde ters orantı kurularak dava konusu taşınmazların emsal
taşınmazdan daha değerli kabulü mümkün değildir. (Y5HD. 2017/21051 E. – 2018/19135 K.)
Dava konusu taşınmaz ile emsal taşınmazın Arsa
Metrekare Rayiç Bedeli Takdir Komisyonu tarafından belirlenen emlak vergisine
esas olan m² değerlerinin karşılaştırılmasında; dava konusu taşınmaz ile
emsalin aynı değerde olduğu anlaşılmasına rağmen bilirkişi kurulunca dava
konusu taşınmazın emsal taşınmazdan daha değersiz olduğu kabul edilerek vergi
değerlerine ters düşecek şekilde değer biçen rapora göre hüküm kurulması doğru
değildir.(Y5HD. 2017/1870 E. –
2018/14919 K.)
Taşınmaz ile emsal olarak mukayeseye esas alınan
taşınmazın Arsa Metrekare Rayiç Bedeli Takdir Komisyonu tarafından resen
belirlenen emlak vergisine esas olan m² değerleri karşılaştırıldığında, emsalin
rayiç değeri 25,96 – TL dava konusu taşınmazın rayiç değeri 103,85 – TL olduğu
dikkate alındığında taşınmazın emsal taşınmazdan 4 kat değerli olduğu halde
eşdeğer kabul edilmesi mümkün değildir.(Y5HD.
2017/21903 E. – 2018/11260 K.)
Aynı bölgede bulunan taşınmazlar ile ilgili olarak
açılan davada bilirkişi kurulu tarafından dava konusu taşınmaza, kesinleşen
dosyalarda belirlenen m2 birim fiyatlarından düşük değer biçilmesi halinde
ayrılma nedeni yönünden ek rapor alınmalıdır. (Y5HD. 2009/3460 E. – 2009/6925 K.)
Kamulaştırma bedelinin tespiti ve taşınmazın idare adına tescili için açılan davada hükme esas alınan bilirkişi kurulu raporunda emsal olarak incelenen dava konusu taşınmaza bitişik parsellerin aynı gün çok farklı fiyatlarla satılmış olması özel amaçlı satış olduğunu gösterir ve emsal olarak kabul edilmesi uygun değildir. (Y5HD. 2009/1994 E. – 2009/6018 K.)